The first level of creation starts with thought. Next comes action. And when you have the courage enough to speak it, it will happen.
Het meest recente concept dat ik heb gecreëerd is mijn 2de bedrijf: Hummingbird Amsterdam dat geopend is op 21 december, 2018. Dit is niet ‘overnight’ gecreëerd, maar het daadwerkelijke concept heb ik in een dag op papier gezet. En de presentatie ook.
Even terug in de tijd: 2,5 jaar geleden was mijn laatste module van THNK School of Creatieve Leadership. Na THNK stapte ik gelijk met mijn lief het vliegtuig in naar New York om daar 3 weken lekker rond te reizen en te onderzoeken of we daar een toekomst wilde opbouwen. Dat antwoord is: NEE. Die stad is echt een maatje te groot en te druk voor ons. Ook besefte we ons ineens hoe gelukkig we zijn in Amsterdam met haar no nonsense realiteit.
In NYC hebben we hét gesprek gehad over de toekomst. Ik zal je de details besparen. Een heel duidelijk besluit was: zodra we ooit de kans hebben om nog eens een koffiebar op te richten dan doen we dat. En het liefst samen. Want mijn lief komt uit de koffie, maar heeft zijn succesvolle koffiebar 3,5 jaar geleden verkocht. Is intussen wat anders gaan doen, maar kwam erachter dat de koffie het toch wel was voor hem. Enne, ik miste het enorm. Dat plekkie, die fijne service en de kwaliteit die Hij gaf samen met zijn team.
En ik kwam erachter dat, hoewel het officieel zijn zaak was, het zaakje ook aanvoelde als mijn toko omdat we het samen hebben gecreëerd en bedacht. Ik was alleen ff geen mede-eigenaar. Hoefde ook niet. Hij zijn ding, ik mijn ding.
Maar we delen de liefde voor koffie. En service. En connecten met mensen. Onder andere door mijn THNK journey heb ik me voorgenomen dat ik meer ga creëren (focus 1 was het Lab) en me vooral te richten op de zaken, opdrachten en ideeën waar ik energie van krijg ongeacht het onderwerp.
Dus kort na NYC vonden we een prachtlocatie op de Spuistraat. Helaas 200 anderen wachtenden voor ons, dus aan ons de opdracht om een pitch te schrijven. Nu is dat niet geheel toevallig mijn werk & iets wat ik kan en wonnen we de pitch. FEEST!
Wij geloven dat het zo moest zijn, want 6 jaar geleden heb ik een foto van het pand genomen met het vrijheidsbeeld erop. Dus dat was voor ons het teken dat dit het moest zijn.
And the story continues. Terug naar concept development.
Je hebt een idee, een gevoel dat het oproept, een waarde waar het aan moet voldoen, inspiratie hoe het eruit moet zien. Hier begint het mee. Onze geest is enorm creatief en als we alle mogelijkheden durven te openen kunnen we onze creatieve geest aan het werk laten.
Een concept komt (voor mij) niet tot leven zonder een moodboard. En ik weet dat sommige goeroes hier ook bij zweren. Wil je verandering? Maak dan maar eens een moodboard. Doet echt wonderen. Dit is ‘m van Hummingbird. Dit heb ik vertaald naar een presentatie (wat trouwens niet de originele pitch was), maar wat je op zijn minst moet doen om jezelf te overtuigen. Om de juiste woorden een beelden te vinden die bij je concept passen.
Ik gebruik unsplash.com als basis om beeldmateriaal te verzamelen. De foto’s zijn gratis en je mag de mensen credits geven, maar je bent het niet verplicht.
Vervolgens heb ik het concept verder vormgegeven in keynote met een missie, visie, personeel, producten & manier van werken. Ook om de juiste mensen aan te trekken & het gesprek te openen met potentiële investeerders. Uiteindelijk heb ik het gelukkig zelf kunnen financieren en kan ik met veel trots zeggen dat ik de eigenaar ben van Hummingbird Amsterdam, één van de weinige echte specialty coffee bars in Amsterdam.
Hieronder de eerste 4 slides om het idee te geven hoe je een concept tot leven kan brengen. Mijn vereiste: het moet visueel aantrekkelijk zijn. Ik wil er zelf door verleid worden en een fijn gevoel bij krijgen. Als ik dat voel, dan voelen anderen dat ook.
Een concept ontwikkelen voor mijzelf is misschien nog wel het moeilijkst om te doen, want ook ik kan doorslaan in perfectie. Daarom is het goed om je concept te testen bij je omgeving, de mensen die je kennen en de mensen die je niet kent.
En dan staat er ineens. De vervolgstap is het dan te laten met interventies en acties die passen bij Hummingbird. Het is geen concept meer. We zijn een specialty coffee bar met een grote liefde voor service & contact maken met onze klanten die binnen komen. Schroom niet en kom vooral op de koffie, want we zijn ook nog eens de eerste in Nederland met een Modbar.
De Ferrari onder de espressomachines.