Een rebelse start-up binnen corporate KPN: The Digital Family

3,5 jaar geleden werd ik gevraagd om de communicatierol in te richten voor een nieuw te starten afdeling binnen KPN, genaamd Simplificatie & Innovatie Digital.

Leon Bedaux, VP Simplificatie & Innovatie Digital had een hele duidelijke visie. Om te kunnen innoveren moet je de organisatie simplificeren en je way of working in de kern aanpakken. Daarom werd er gestart met Agile werken. Dit was een grootse en verfrissende zet en binnen een jaar al met grootste resultaten.

Collega’s gingen weer met plezier naar hun werk! Dat is pas een ‘organizational change’!

Ik wist dat ik niet kon achterblijven in mijn way of working met communicatie. Dus ben ik me gaan verdiepen in het Agile gedachtegoed & stuitte ik op Reflectieve Communicatie Scrum van hoogleraar Betteke van Ruler. Ik wist direct: dit moet ik implementeren. Met twee enthousiaste co-creators hebben we onze werkwijze aangepast, meer mensen aangehaakt die ook iets wilde betekenen in het communicatielandschap. Het allereerste communicatie scrumteam van KPN was een feit. Na 8 sprints van 2 weken waren we redelijk voorspelbaar!

  • Team
  • Focus
  • Ideeën
  • Uitvoering

Check!

Wat was het volgende toen alles op rolletjes liep? We misten nog wat: verbinding! Dat was het volgende waar we naar zochten. Hoe gaan we ons één voelen?

Van concept naar belichaming: The Digital Family

Hoe creëer je nu een cultuur waarbij je samen iets uitdraagt? Iets waar je in gelooft en waar je je echt thuisvoelt, no matter what? Daarvoor bedachten we The Digital Family. Eerst nog een concept. Wat we continu geladen hebben met communicatie initiatieven zoals video’s, blogs, gadgets, meetups en events die volledig in het teken stonden van The Digital Family.

Een concept is pas een goed concept als het echt tot leven komt.

En daar hebben we veel verschillende initiatieven voor georganiseerd en vernieuwende content voor gecreëerd. Gelukkig kregen we de vrije hand. Dat is voor ons een belangrijke vereiste. En met een dosis lef kom je ook heel ver. Daarom worden juist wij gevraagd in dit soort transformaties. Onze kijk op communicatie is anders dan anders. We ‘zitten’ niet fulltime op communicatie. We zijn continu in beweging. We dagen onze opdrachtgevers uit en zien kansen die we direct pakken en we betrekken de organisatie bij verschillende ideeën om ze succesvol ten uitvoer te brengen.

Onze eigen communicatie aanpak steeds weer heruitvinden is onderdeel van het proces. Deze tijd vraagt om een snelle doorontwikkeling en snel met verfrissende ideeën en concepten te komen.

Dit heeft voor KPN Digital geresulteerd in een succesvolle organisatieverandering, waar mensen met plezier weer naar hun werk gaan en keihard waarde kunnen toevoegen voor de organisatie. Er heerst een positieve vibe, men organiseert zelf waanzinnig inspirerende en inhoudelijke meetups. En niet geheel onbelangrijk: er is heel veel plek voor plezier op de werkvloer.

Een organisatie- en cultuurverandering duurt even. Dat weten we allemaal. Ik zeg altijd: communicatie is de som der delen. Iedereen, als je het goed organiseert, heeft zijn aandeel hierin. En je kan het versnellen als je plezier en verbinding integreert. Communicatie is dé katalysator om een duidelijk visie of gouden idee echt tot leven te brengen.

The key to our success, beyond structure, has been communication and cultural change. – Leon Bedaux, VP S&I Digital (source: mckinsey.com)