Credits photo Sidney Perry

If you can’t explain it simply you don’t understand it well enough”

Ja. Einstein.

Eén van onze favorieten. Nog steeds, want het blijkt nog heel vaak dat we de kern van ons bedrijf, afdeling of beoogde verandering niet goed onder woorden kunnen brengen. Wij komen het dagelijks tegen.

Zoals Simon Sinek ook zegt: we weten heel goed wat we doen, maar het waarom is lastig te grijpen.

The golden circle van Simon Sinek

Hoewel ik intussen al vaak hoor dat dit uitgekauwd is, heeft de golden circle nog steeds waarde. Enige reden waarom men zegt dat het uitgekauwd is, omdat we continue iets nieuws willen. Maar Meneer Sinek heeft het echt wel bij het rechte eind gehad toen hij dit bedacht.

Lukt het jou om je visie, ideeën of core beliefs op een bierviltje te zetten of in 20 seconden te vertellen waarom je doet wat je doet, op een inspirerende manier?

Toch lastig hè? Op de site van Simon Sinek (en nee, we krijgen hier geen royalties voor) vind je wat handige tools om een start te maken.

Het functionele verhaal is vaak de realiteit. Daar houden wij ook van, want het werkt prima om dingen uit te leggen. Maar hoe inspirerend is het? Hoe fijn is het om naar een functioneel verhaal te luisteren?

“I have a dream” van Martin Luther King is verre van functioneel. Maar je wéét: daar zit een heel levensverhaal achter. Of je krijgt gewoon kippenvel.

Dus. Waar wacht je nog op? Gebruik dit filmpje als inspiratiebron.

Of je belt ons gewoon.