Als je nog niet scrumt kan ik het je aanraden dit wel te doen. Waarom? Dit leg ik je uit aan de hand van één van mijn projecten.
Drie jaar geleden vroeg het nieuwe organisatieonderdeel KPN Simplificatie & Innovatie Digital aan mij: “Voor onze nieuwe afdeling moeten we intensief gaan communiceren. De opdracht die je krijgt is: doe zo anders mogelijk. We zijn een soort van start-up binnen KPN, dus we hebben het heft in eigen handen om echt het verschil te maken voor de toekomst.”
Gaaf, zei ik. Voor dat soort dingen ben ik nou in!
Meestal hebben opdrachtgevers zelf al ideeën of verwachtingen ‘hoe het zou moeten’. En dat is jammer, want dat ontneemt de creativiteit.
Vanaf dat moment ben ik gaan creëren. Samen met twee andere collega’s hebben we het eerste jaar zoveel mogelijk nieuwe communicatie-initiatieven ontwikkeld. Wat zij in het eerste jaar nog niet wisten, was dat er ondertussen ook in het communicatievak met een Agile oog naar communicatie werd gekeken. Een slimme hoogleraar, Betteke van Ruler heeft het Agile principe op communicatie losgelaten. Superslim natuurlijk. En het werkt ook nog. Na het lezen van het boekje Reflectieve Communicatie Scrum (RCS) kreeg ik de bevestiging dat ik mijn werk grotendeels al zo inricht, maar nog niet in zo’n gedisciplineerde Agile methodiek.
Aangezien we bij KPN Digital midden in een Agile transformatie zaten en het eerste jaar zeer succesvol werd afgesloten wist ik: Wij kunnen niet achterblijven. Ik heb een reflectief communicatie scrumteam opgericht van 5 man en na 8 sprints van 2 weken waren we zo goed als voorspelbaar. Relatief voorspelbaar dan. Dat betekent dat je de juiste onderwerpen prioriseert en zo goed als alles oplevert en afrondt binnen je huidige sprint.
Strak in de methode, flexibel in inhoud. -RCS
En dat werkt joh. Als een speer. En het leukste van alles is dat we enorm veel plezier hebben en als team van 6 man driedubbel zoveel opleveren. Nu 2,5 jaar verder, zijn we bijna bij sprint 50. Hebben we intussen al behoorlijke teamwissels gehad, genoeg dieptepunten, maar voornamelijk veel hoogtepunten en waanzinnig veel impact in de organisatie.
Ik zeg altijd: communicatie-impact is de som der delen.
Vaak komt er zoveel bij communicatie kijken dat mensen het snel voor gezien houden of weinig tot geen impact kunnen creëren in hun uppie. Daarom wordt het vaak ondergewaardeerd als functie, voornamelijk tijdens complexe transformaties en organisatieveranderingen. Des te meer reden om een communicatie scrumteam op te zetten als je op een slimme manier impact wilt creëren in je organisatie. Want meestal houdt een corporate communicatie zich hier niet mee bezig.
Na het lezen van deze 10 redenen weten wij zeker dat je dit ook wilt.
- Saaie communicatie of aan een dood paard trekken is verleden tijd, want je zoekt vooraf mensen die een intrinsieke motivatie hebben om mee te doen.
- Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Tot een max van 6 man. Dat is echt genoeg. En eigenlijk volgens Jeff Sutherland heeft een optimaal scrum team max 5,4 personen (fulltimers). Maar zelfs voor mensen ‘die het erbij doen’ is dit aantal echt de max.
- Communicatie-activatie vanuit verschillende perspectieven: zoek mensen met een positieve mindset die communicatie belangrijk vinden.
- Strak in de methode, flexibel in de inhoud én uitvoering is bijzonder waardevol voor het team.
- Continue doorontwikkelen en experimenteren met communicatie-initiatieven. Wat werkt, dat werkt, wat niet werkt laat je los.
- Hoge mate van energie doordat je weet waar je aan toe bent, het fijn werkt als je al je TO DO’s lekker op DONE kan zetten en dus waarde oplevert voor het bedrijf.
- Alles waar aan gewerkt wordt heeft een hoge mate van prioriteit.
- Direct impact door middel van een sterke korte en lange termijn visie.
- Hoge mate van interactie binnen en buiten het team.
- Het ouderwetse communicatieplan waar toch niemand naar kijkt is écht overbodig.
Ok, nog eentje dan. Als kers op de taart:
Doen! Dat is de boodschap.