Als je deze zin leest heb je vast geklikt omdat je nieuwgierig bent. Mooi, dat is de eerste reden om buiten te gaan spelen.
Nieuwsgierigheid.
Waarschijnlijk zit je nu op kantoor. Of in de trein. Is het einde van de dag en zag je net deze post op LinkedIn waarin ik dit blog aankondig. Weet je nog dat vroeger op school het buitenspeelkwartiertje het leukste moment was? Dat je wilde dat het eeuwig duurde? Ok, misschien niet voor iedereen. Die mensen die altijd ruzie hadden of gepest werden. Dan wilde je dat het zo snel mogelijk voorbij was. Maar dan nog, je was toch even vrij van ‘het moeten opletten en moeten presteren’.
Dat is nu misschien nog steeds wel het geval. Voor ons betekent buitenspelen intussen wel iets méér dan dat. Het gaat om vrijheid én creativiteit. Buitenspelen is ook: tijd beschikbaar stellen om je bezig te houden met andere zaken dan waar je je elke dag in, dag uit mee bezig houdt. Google doet dat ook. Hoewel dat blog aangeeft dat het meer een verhaaltje dan dat de waarheid is.
Maar wat dan nog? Laten we het even hebben over wat wij daarvan leren en jij nu dus ook!
Wij zijn vóór sideprojects net zoals Google. Eén van onze side projects is informatie-overload en iets met surfen :-). Tijd reserveren om met andere dingen bezig te zijn, zeker in relatie tot het bedrijf, kan natuurlijk enorm waardevol zijn. Vaak is het de waan van de dag die voorkomt dat dit gewoonweg niet lukt. Ook wij kennen dat als geen ander.
Daarom zijn wij vóór buitenspelen.
Gewoon af en toe naar buiten. Of totaal iets anders doen. Een dag in de maand, het liefst elke week, ergens anders werken. Dat heet misschien in veel bedrijven ‘het nieuwe werken’, maar als je eens écht goed om je heen kijkt zie je elke dag dezelfde mensen op dezelfde plek terugkomen.
En ook nog eens met dezelfde routines.
En dat geldt net zo hard voor jou en mij. Mensen zijn gewoontedieren. Toch is dat ook wel lekker hoor, want het is de weg van de minste weerstand.
Maar wat gebeurt er als je hier even uitstapt?
Wij proberen elke vrijdag te behouden als onze buitenspeeldag. Ook onze realiteit is vaak wel anders en plannen we het toch vol met gave opdrachten.
Verandering van omgeving draagt bij aan nieuwe mogelijkheden zien en ontdekken. Even fris tegen een bepaalde werkelijkheid aankijken. Je openstellen voor nieuwe uitdagingen.
- Loop jij net zoals wij ook weleens vast in je dagelijkse gang van zaken?
- Dat je gewoon niet tot creatie komt of de lastigste klussen laat liggen?
- Blijf je dan zitten?
- Of verander je dan van plek?
- Moet je vaak ideeën of concepten uitwerken?
- Nieuwe dingen ontwikkelen met je team?
- Innovatief denken?
Stap dan net als ons af en toe even uit je dagelijkse routine. Want hoe kan je nou groots (dag)dromen als je alles bij hetzelfde houdt. Dezelfde meetingroom, dezelfde afdeling, dezelfde koffie. Meer van hetzelfde. Zo saai hè. Tenzij je bij Pixar of KPN Digital werkt. Maar zelfs dát went hoor.
Wij zijn enorm fan van inspirerende locaties. Al onze creatieve brainstorms en werksessies doen we dan ook zoveel mogelijk op locaties die onze opdrachtgevers nog niet kennen.
Anders denken en doen gaat namelijk makkelijker als je uit je routine stapt.
Locaties huren kost natuurlijk geld. Maar er zijn ook dingen zonder budget te regelen. Want 1) buitenspelen is gratis. Je kan zo het park in. En, 2) eigenlijk willen het geheim houden, maar het is zo’n bijzondere plek dat we het toch delen. Zoku aan de Wibautstraat Amsterdam staat toch echt in onze top 3. Een klein paradijsje op Amsterdamse aarde. Je kan er werken, ruimtes huren, buiten in de zon zitten, tafeltennissen, boksen en ook nog overnachten mocht dat nodig zijn. Oh, en het eten daar is echt fantastisch!
Zoku gebruiken als werkplek is nu nog gratis, maar dat zal niet lang meer duren. Tja, ook zij zien eurotekens van de co-working spaces. The digital nomads zijn namelijk overal te vinden en als er even iets is waar je de hele dag op 1 koffie kan zitten, dan is dat hier wel. Doen wij niet hoor. Ik ben fervent afnemer van de lunch en chai latte’s. Oh, en de gratis spekjes dan;)
Buitenspelen hoeft dus niet alleen over werk te gaan. Het gaat ook over de activiteiten die je als team kan ondernemen. Tijdens de ‘crisis’ van afgelopen jaren was er zo ongeveer in elk bedrijf geen budget beschikbaar voor teambuilding of leuke dingen doen. Wij zien gelukkig een ommekeer. Cultuur staat weer hoog in het vaandel, zegt ook Zappos CEO. Innovatie en creativiteit ook. En daar zijn wij enorm content mee, want dit is de manier hoe wij werken, voor onszelf en voor onze opdrachtgevers. Wij dragen graag bij aan het bewustzijn hoe het ook kan. Afgelopen jaren zijn wij medeverantwoordelijk geweest voor het neerzetten van een waanzinnige culturele verandering bij KPN Digital.
En buitenspelen is ons eigen idee, omdat we zien dat mensen daar te weinig tijd voor inplannen of gewoonweg niet doen. En dat is zonde.
Wat niet ingepland wordt, gebeurt meestal ook niet. Toch?
Neemt niet weg dat we bijzonder benieuwd zijn of jij weleens buitenspeelt, alleen of met je team. Enne, werk jij in een gaaf kantoor of op een creatief bureau?
Mogen we dan een vrijdagje bij jullie werken?